Menu
Mateřská škola Dobřínsko, okres Znojmo, příspěvková organizace
Mateřská školaDOBŘÍNSKO

Grafomotorika

Správná poloha těla při psaní

Poloha těla při psaní ovlivňuje pohyblivost jednotlivých kloubů paže a jejich vzájemné propojení. Při sezení by měla být chodidla opřená o zem nebo podložku, tak je zajištěna stabilita. Výška pracovní desky by měla dítěti dosahovat asi do půlky hrudníku, tělo je mírně nakloněné dopředu, ale nemělo by se o desku opírat, je rovnoběžně s hranou stolu. Jedna ruka drží tužku, druhá je volně položená na stole rovnoběžně s tělem a hranou stolu a přidržuje papír. Dítě by mělo mít ramena ve stejné výšce, hlavu mírně skloněnou v ose páteře, oči ve vzdálenosti od papíru asi 25–30 cm.

Správná výška držení psacího náčiní

Mezi hrotem tužky a prsty by měla být mezera asi 3 cm. Pokud dítě drží tužku níže, tak je omezen pohyb prstů. Prsty se nemůžou pohybovat a vzniká v nich napětí. Při vysokém úchopu je tužka špatně ovladatelná.

Problém s výškou úchopu může vyřešit jednoduchá pomůcka – navléknout slabou gumičku do správné výšky na tužku.


2–3 roky

Pohyby při kreslení jsou více koordinované. Objevují se hranaté i kulaté formy, začíná intenzivní kreslení. Pastelku dítě uchopuje již do prstů – hrstičkový úchop.

3–4,5 roku

Při kreslení začínají pravidelné kontinuální pohyby. Nastává zlepšení v plynulosti pohybů.
Psací náčiní drží dítě v prstech, vybarvuje a pojmenovává obrázky.

V tomto období se můžou začít objevovat nesprávné úchopy, které se fixují. Při fixaci nesprávného úchopu dochází k patologickému vývoji grafomorotiky.

4,5–5 let

Kresba hlavonožce, který představuje člověka, panáka. Grafické formy dávají smysl. Dítě dokáže spojit dva body a nakreslí kříž. Vytváří se špetkový úchop, který je nutný pro psaní a je součástí školní zralosti dítěte. Měl by se objevit nejpozději v pěti letech, aby se mohl začít fixovat.

5–7 let

Dítě dokáže nakreslit postavy s končetinami a detaily. Dítě je schopné vyhovět požadavkům školy na kvalitu a rychlost písemného projevu. Před nástupem do školy je špetkový úchop již fixovaný.

Činnosti pro rozvoj jemné motoriky

Rukodělné činnosti
  • Navlékání korálků, knoflíků, těstovin, plodů
  • Přišívání knoflíků, prošívání látky
  • Modelování pomocí plastelíny, hlíny, těsta – hmota se mačká, uždibuje, slepuje, válí
  • Malování prstovými barvami, temperovými a vodovými barvami
  • Obtiskování razítek, vlastní výroba tiskátek
  • Mačkání papíru
  • Stříhání
  • Vytrhávání z papíru
  • Lepení
  • Skládání z papíru
Úkony spojené se sebeobsluhou
  • Zapínání knoflíků, zipů, přezky, navlékání ponožek, oblékání
  • Oblékání panenek
Stavebnice, společenské hry
  • Práce s různorodými stavebnicemi – je vhodné se vzrůstající koordinací pohybů vyhledávat stavebnice s menšími dílky
  • Skládání kostek
  • Skládání mozaiek
  • Společenské hry
Pomoc při každodenních činnostech
  • Hnětení těsta, vykrajování, míchání, krájení zeleniny, přesypávání, mletí koření
  • Věšení prádla
  • Zamykání, odemykání, zozsvěcení světel
  • Listování v knize po jednotlivých listech
  • Motání klubíček vlny
  • Šroubování – uzávěry lahví
  • Práce s nářadím